Kuvamuistoja Suvipäivästä

Pirkanmaan maa- ja kotitalousnaisten Suvipäivää vietettiin Kangasalla 7.8.2016. Tapahtuman toteuttivat yhteistyössä Maaseutuseura naisosastoineen ja Raudanmaan Maatiaisnaiset.

Kyseessä oli tapahtuman juhlavuosi. Suvipäivä täytti 60 vuotta.

Tervetuloa kahville!

Auringonkukat juhlistivat kahvipöytää, jossa tarjolla oli suolaista ja makeaa.

Tervetulokahvit tarjoili Keski-Kangasalan naisosaston väki.

Kangasalan kirkko juhla-asussa valmiina ottamaan vastaan messuväen.

Alttarilla olleet viljantähkät ja kauniit kukat eri puolilla kirkkoa olivat paitsi silmänilona niin myös puhuttelivat kauneudellaan.

Kirkon koristelusta vastasi Havisevan naisosasto.

Kuva: Kaarina Rikala

"Isänmaan puolesta kaatuneiden muistoa kunnioittaen Pirkanmaan maa-ja kotitalousnaiset"

Seppeleen sankarihaudalle laskivat Etelä-Suomen maa- ja kotitalousnaisten edustajiston puheenjohtaja Maria Granni Urjalankylän maa- ja kotitalousnaisista ja Kangasalan alueen maa- ja kotitalousnaisista Marja Tunkelo Vehoniemen naisosastosta.

Airueina olivat Tiina Antila ja Hanna Heinonen Havisevan naisosastosta.

Juhlapaikkana oli Suoraman seurakuntakeskus avarine, valoisine tiloineen.

Seinälle on koottuna maa- ja kotitalousnaisten järjestöasuja eri vuosikymmeniltä.

Vasemmalla näkyy asu 1950-luvun lopulta. Emäntä Aino Palttala käytti sitä toimiessaan Sylvi Kekkosen adjutanttina.

Musiikin iloa - soiton ja laulun riemua.

Musiikinopettaja Leena-Maija Raukolan ja pikkupelimannien esitykset olivat sävelten juhlaa.

Suvipäiväjuhlan juontajana toimi Raudanmaan Maatiaisnaisten puheenjohtaja Pirkko Syrjäläinen.

Pirkko kertoili muun muassa mitä kaikkea olikaan tapahtunut niiden vuosikymmenien kuluessa, kun Suvipäiviä oli vietetty.

Pirkolla oli yllään retroessu suoraan 1970- luvulta. Muistattehan, se vuosikymmen, jolloin värit olivat kirkkaita ja kuviot suuria.

Sanataidetta monin eri värisävyin juhlassa esitti neljä Runoriimulaista, lausuntataiteilija Sirkka Eerilän johdolla.

"Räsymatto

laittaisiko punaista raitaa

punaista niinkuin punamulta aitan seinässä

- naapurin emännän keittämää..."

Katkelma Päivi Ylimyksen runosta

Elokuun aurinko valaisi juhlaväkeä aamusta iltapäivään asti. Kaivattu pouta sateisten päivien jälkeen oli kiitoksen aihe.

Juhlapuheen piti Kangasalan kunnanjohtaja Oskari Auvinen. Hän toi puheessaan esiin muun muassa niin maaseudun kuin jalostavan teollisuudenkin merkityksen Kangasalan elinkeinoelämässä.

Suvipäiväkontti palaa vuodeksi juurilleen. Ensimmäistä Suvipäivää vietettiin Aitoossa vuonna 1956. Ensi vuonna on Pälkäneen vuoro järjestää Suvipäivä.

Kuvassa Katri Kantonen Pälkäneeltä toivottaa juhlaväen tervetulleeksi Pälkäneelle.

Juhlaruokana tarjoiltiin Kangasalan Kartanoiden menu.

Juhlaruoan valmisti taidolla ja sydämellä Raudanmaan Maatiaisnaiset Ritva Kössilän johdolla.

Helmenä ketjussa Suvipäivien tämäkin päivä kauniina loistaa.

Yhteiset muistot tuokoot tuikkeensa päiviin arkisiin; Kesän lämpöä hetkiin syksyisiin.

KIITOS KAIKILLE MUKANA OLLEILLE!