Villiyrteistä uusia makuelämyksiä

Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö (ELO) oli nimennyt vuonna 2014 viikon 23 villiyrttiviikoksi.

Joukko Kangasalan maamiesseuran jäseniä, pääosin naisjaostoista, mutta myös muutamia seuran miehiä ja muita asiasta kiinnostuneita, otti varaslähdön jo viikolla 22.  Innokas joukko kokoontui Kangasalan Saarikylien Kumpulaan oppimaan villiyrttien tunnistusta ja valmistamista erilaisiksi ruuiksi. Teemana oli "Kymmenen villiä vihannesta - kuusenkerkästä maitohorsmaan".

Aluksi Outi Penttilä ProAgria Etelä-Suomesta kertoi Kumpulan ympäristöstä löytyvistä ruuanlaittoon soveltuvista kasveista. Niitä on helppo löytää maaseudulla lähes jokaisen asuinympäristöstään. Toki on syytä olla tarkka kasvin tunnistuksesta, kasvuympäristön puhtaudesta ja tietenkin jokamiehen oikeuksista. Kumpulan piha-alueelta löytyi mm. mustikka, vuohenputki, voikukka, nokkonen, poimulehti, maitohorsma, suolaheinä, kuusi, pihlaja ja koivu. Outi Penttilä kertoi mielenkiintoisista kasvien käyttömahdollisuuksista: voikukan nupuista voi tehdä kaprikset korvaavan säilykkeen, pihlajan aivan pienet silmut maistuvat pähkinälle jne.

Koleasta säästä oli mukava päästä sisälle kahvittelemaan ja aloittamaan ruokien valmistus. Tehtäväjaon jälkeen keittiössä alkoi melkoinen vilske. Hellan levyistä oli välillä pulaa, mutta sopu ja iloinen tohina siivittivät kokkaajia. Listalla oli nokkospaistos, gratinoidut nokkoset, horsmainen bataattisosekeitto, lämmin perunasalaatti (sisälsi nuoria koivunlehtiä), horta-punajuurisalaatti, nokkospesto, vuohenputki-raparperipiirakka, ketunleipäpannacotta ja viherjuoma. Kuusenkerkkäjuoman ja voikukannuppukaprikset Outi Penttilä oli valmistanut etukäteen. Ne vaativat tekeytymisaikaa enemmän kuin yhden tunnin.

Paras hetki koitti lopuksi ruokapöydässä. Erilaisia makuja tunnusteltiin ja vaihdettiin mielipiteitä. "Tätä voisi tehdä kotona. Syötäisiinköhän tätä meillä. Tämäpä on hyvää…". Keskustelu kävi vilkkaana. Kotiin lähdettiin ravittuina ja innostuneina uusista makuelämyksistä.

Raportoija: Kaarina Rikala

Lisätietoja villiyrteistä mm.: ProAgria Etelä-Suomi (www.maajakotitalousnaiset.fi), ELO-säätiö (www.elosaatio.fi) ja Arktiset Aromit ry (www.arktisetaromit.fi)